לקויי שפה ולקויי למידה


איך להקל על תלמיד בעל לקות שפה-למידה בכיתה?
 משפטים פשוטים וקצרים, שסדר המלים בהם שגרתי, יקלו על תלמיד לקוי שפה-למידה להבין שאלות/הוראות בדפי עבודה/מבחנים. פירוק משפטים מורכבים ומסורבלים למשפטים פשוטים, הפיכת משפטים סבילים לפעילים, והשמטת מרכיבים מסיחים - כל אלו יקלו על התלמיד להגיע למיצוי יכולתו.
באלו מטלות בית ספריות צפוי ילד בעל לקות שפה-למידה לגלות קשיים?

 באלו מטלות בית ספריות צפוי ילד בעל לקות שפה-למידה לגלות קשיים?
ילד בעל לקות שפה-למידה צפוי להתקל בקשיים במגוון מטלות בית ספריות הדורשות כישורים שפתיים, הן בשפה הדבורה והן בשפה הכתובה. הקשיים השכיחים: קושי ברכישת הקריאה ובהבנת הנקרא, קושי בפתרון בעיות מילוליות בחשבון, קושי בהשלמת מלים חסרות במשפט/קטע, קושי בסיכום/תמצות קטע, קושי בהסקת מסקנות מתוך טקסט, קושי במתן הגדרות, קושי בשיעורי לשון, תנ"ך, אנגלית, קושי בהבנת דימויים, פתגמים, ניבים, משלים, קושי ללמוד טקסט בעל-פה, קושי לענות תשובות הדורשות הרחבה תיאורית.

מהם הקשיים בשפה דבורה האופייניים לילד לקוי למידה בגיל ביה"ס?
 קושי לעקוב אחר ההוראות המילוליות בכיתה, קושי לעבד ולשחזר מידע חשוב, קושי להבין מלים ומושגים חדשים; קושי "לשלוף" מלים מוכרות; קושי ליצור היקשים מילוליים; קושי לחשוב בצורה גמישה; קושי להיות קשוב למידע מילולי; קושי לזכור מידע מילולי; קושי לעקוב אחר חוקי התקשורת בכיתה; קושי להבין סיפורים וקטעי מידע; קושי להבין/להשתמש נכון במבנים דקדוקיים/תחביריים מורכבים; שימוש באוצר מלים כללי ולא מובן דיו; מלל רב/מיותר; קושי להתאים את השפה למצבים חברתיים שונים.

מהו קושי בשליפה?
 המונח ידוע גם כ"קושי בשיום" או "דיסנומיה", מתאר קושי להגיע למילה מוכרת ברגע נתון. הילד יודע את המילה שברצונו להגיד, (לעתים מדובר במילה בסיסית או שכיחה מאוד), אך באותו רגע הוא אינו מסוגל להעלות את המילה מן המילון הקיים במוחו. התנהגות אופיינית: מתקשה לזכור שמות של חברים או רצפים מילוליים של ימות השבוע; ונטייה להשתמש במלים כלליות כמו: "נו", "הזה".

 מהי מודעות פונולוגית ומה חשיבותה לצורך רכישת הקריאה? 
 מודעות פונולוגית היא הערנות לכך שהמילה מורכבת מצלילים, ושניתן לבצע פעולות שונות בחלקים הצליליים של המילה. (למשל, להוסיף צליל למילה ולחלק מילה לחלקיה). מודעות פונולוגית חיונית לרכישת קריאה והאיות, שכן אותיות הא"ב מייצגות את צלילי הדיבור.

איך ניתן לזהות בגיל הגן אפשרות ללקות למידה? 
 כמה אפיוני שפה בגיל הגן משמשים כסימני אזהרה לאפשרות של לקות למידה בגיל ביה"ס: קושי במודעות פונולוגית; קושי בשליפה; קושי לזכור ולהבין הוראות וסיפורים; קושי ללמוד מלים חדשות; שימוש במשפטים קצרים עם שגיאות דקדוקיות רבות; קושי לתת הוראות או הסברים; קושי להגות מלים עם רצף צלילים מורכב (כמו: מלפפון או לחמנייה) ויצירת שיכולי לשון רבים (כמו: "גבד-ים" במקום "בגד ים").

 מה הקשר בין לקות שפה ללקות למידה?
 יש טוענים שלקות שפה ולקות למידה הן אותה בעיה, המקבלת ביטויים שונים בתקופות זמן שונות: ילדים צעירים המאובחנים לפני גיל ביה"ס, מאובחנים כבעלי לקות שפתית; ואילו הבוגרים יותר, בגיל ביה"ס, מאובחנים כבעלי לקות למידה. אחרים טוענים שלקות למידה היא מושג כללי, הכולל כמה תתי-קבוצות, כשלקות שפה היא אחת מהן. הקושי מכונה אז "לקות למידה-שפה". גישה שלישית טוענת כי לחלק גדול מאוכלוסיית הילדים המאובחנת כבעלת לקות למידה (60%-35) יש גם קשיי שפה.